Svar: Nuværende dagsrytme

26. september 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Pernille

Tak for dit brev, det er dejligt at høre, at du kan bruge min dagsplan, og det er super fint, at du skriver tilbage, jeg vil naturligvis meget gerne uddybe :)

Dagsplanen, du sender, ser umiddelbart rigtig fin ud. Tidspunkterne for mad ser rigtig fine ud, og det samme gør tidspunkterne for flaske. Der går ofte 1-2 timer imellem, at din datter tilbydes skemad og tilbydes flaske - og det er super fint. MEN - problemet hos jer lyder til at være, at lillepigen og du ofte bruger 1 time på hvert måltid skemad. Det betyder jo, at der reelt ikke går 1-2 timer imellem skemad og flaske, men at det ene måltid nærmest overgår til næste måltid.. og det dur ikke. Der er nødt til at være pauser imellem skemad og flasker, så din datter har mulighed for at bearbejde noget af maden, før hun får flasken tilbudt.

Jeg vil derfor anbefale dig, at du ikke lader måltidet vare mere end ca. 20 minutter. Sæt din datter i den høje stol og start her med at tilbyde hende mad i hånden, som hun selv sidder og gumler på - og følg så efter med lidt grød eller mos på en ske, samt vand af kop. Hjælp hende med at holde fokus, lad hende spejle sig i dig - og efter 15-20 minutter, så er skemåltidet forbi. Hvis hun afviser skeen før, så er det også helt okay, du skal ikke blive ved og hun skal ikke presses til at spise. Heller ikke selvom, der kun er gledet få skefulde ned. Derefter kan hun så komme ned på gulvet at lege, tumle rundt, bruge sig selv rigtig godt motorisk og mentalt - og på den måde opbygge lidt appetit til senere så at få sin flaske og derefter blive puttet.

Jeg vil umiddelbart også anbefale dig, at du giver hende vand af kop samme med skemaden. Der skal være mme i grød og mos, hvis du laver dette selv, men det vil være godt, at hun også lærer at drikke vand af kop. Jeg forstår godt bevæggrundende for at give mme af kop, og hendes indtag af mme er ikke højt, så det kan godt forsvares at give hende ekstra den vej igennem, men jeg tænker, at det faktisk også er vigtigt, at hun får lov til at drikke vand og ikke altid skal drikke eller spise noget, som smager af erstatning. Og vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt, at hun bliver glad for at drikke vand, hvilket på sigt også vil udgøre en vis del af hendes væskebehov.

Derudover vil jeg anbefale dig, at du "kun" giver grød to gange dagligt. De øvrige måltider bør være grøntsagsmos, kød, fisk, frugt.. så hendes daglige indtag er mere varieret.

Og nej, din datter får ikke får meget mælk, og jeg tænker ikke at flaskerne mætter hende for meget, og at hun derfor ikke har appetit til grød og mos. Men det vil som sagt være godt med lidt vand af kop og længere tid mellem skemad og mælk.

Det er først i 7 måneders alderen, at der skal skrues ned for antallet af flasker, så hvor hun lige nu ofte får 5 flasker i døgnet, så vil hun i 7 måneders alderen skulle have 4 flasker i døgnet og i 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 flasker. Det er på den måde at mælkeindtaget skrues ned og det er derfor også vigtigt, at du ikke begynder at give mme af kop i stedet - så får hun jo stadig mme, bare på en anden måde - og hun skal netop gradvist tilbydes mindre og mindre mme. Hvis hun får min 500 ml i døgnet via flaske er det okay, selvom det er mindre end hendes udregnede behov - så dækkes resten af væskebehovet ...

Annonce

... via vand. Det er derfor bedre, hvis hun drikker 50 ml vand af en kop og så drikker 100 ml mme af en flaske 1-2 timer efter...

Du skal som udgangspunkt forsøge at holde fast i rytmen og tilbyde skemad og vand af kop, når det er spisetid f.eks. til frokost, og så tilbyde flasken, før hun skal sove middagslur. Når det så er sagt, så skal du naturligvis ikke være rigid, men også give plads til lidt fleksibilitet, og hvis hun en dag bare slet ikke kan koncentrere sig om skemaden og virker meget søgende efter flasken, så kan du naturligvis giv hende flasken.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres nuværende plan, ser således ud:

Tidlig morgen kl. 05: Flaske og sover videre (vågner ca. kl. 07:30 - 08)

Morgen 8: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, og vand af kop.

Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med en lille smule frugtmos og vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur ca. kl 10 og sover som nu ca. en times tid

Frokost 11.30: Øllebrød eller Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Start gerne med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og så følger du efter med lidt på en ske.

Kommer evt. i bad, så hun bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt, forbrænder lidt energi og derefter måske er mere klar til flaske og putning til middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til middagslur ca. 13.30

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.

Flaske og powernapper evt. eller springer måske powernappen over. Det er bedre, at hun får flaske om eftermiddagen, end frugt/frugtmos.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, forsøg at lade udgangspunktet være jeres mad, så hun får de grøntsager osv. som I andre også spiser og på den måde vænnes til familiemaden. Vand af kop.

Flaske og puttes til nat ca kl 20.30 - tidspunktet varierer naturligt alt efter, hvorvidt hun har sovet 2 eller tre lure i løbet af dagen.

Nat: Evt. en flaske og sover videre..

Som du kan se, så sender jeg her en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, fordi det passer super fint i forhold til hendes alder. Jeg har dog lagt et bad ind midt på dagen, fordi jeg tænker, at det måske kan afkorte frokosten lidt og give pause før flaske og middagslur - og måske netop hjælpe med til, at hun drikker en lidt større flaske, før hun så skal sove der.

Jeg vil også anbefale, at du giver flaske om eftermiddagen fremfor mellemmåltid og grød her, så hun får lidt ekstra mælk på dette tidspunkt - og så giver vand af kop til alle måltider.

Hvis hun sover igennem fra kl 20.30 til 05, så er det naturligvis super dejligt for jer, og det er helt okay, hvis hun i øvrigt følger ovenstående dagsplan og spiser og drikker som anført :) Vågner hun og melder sig en gang i starten af natten, så må du dog meget gerne give hende en drømme flaske her, så hun får det ekstra mælk, da hendes indtag generelt ikke er særlig stort og 8-9 timers søvnstræk uden mælk er længe for en pige på kun 6 måneder. Det kan dog være en mulighed, at hun tilbydes flaske om eftermiddagen og ikke midt nat - men det vil umiddelbart være for meget både at undvære flaske eftermiddag og nat...

Jeg håber, at min uddybning hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder